Jag såg en tant idag. Var är jag?

Jag såg en tant idag. En gammal tant i en blå, gammal Duett. I passagerarsätet hade hon en svart hund. Hon log mot mig när hon såg mig, och lät mig och min cykel passera.  Det scenariot gjorde mig lycklig. Eller rättare sagt, intrycket hon gav mig var lycka. Varför då? Hur kunde detta göra mig lycklig? Detta lilla, detta "ingenting" i mitt liv? Jag är inte säker. Men det fick mig att tänka efter.

Detta "ingenting" fick mig alltså att inom loppet av några sekunder se mitt liv passera framför mig som på en bioduk. Denna gamla tant gav mig intrycket av lugn, harmoni, livsglädje, ja allt vi människor egentligen strävar efter. Varför kan inte jag utstråla allt detta?
VARFÖR är jag inte tacksam?
VARFÖR är jag inte tacksam för den jag är?
VARFÖR är jag inte tacksam för mig?

Och vad är jag? Vem är jag? Vem har jag varit? Vem borde jag vara? Jag är inte säker. Just denna osäkerhet gör mig ännu mer osäker. Ska jag vara mig själv? Vem är jag själv? Vem skulle jag annars vara? Finns det överhuvudtaget någon man kan kalla "sig själv"? Ifall det finns har jag inte funnit MIG än. Var är jag?

Kommentarer
Postat av: J

Jag vet inte hur du känner, men jag kan iallafall berätta lite om hur jag ser på saken.



Det viktigaste som finns i ens liv är en själv. Det är en själv man måste prioritera över allt annat. Om man själv inte är tillfreds så kan man inte prioritera andra. Därför är det viktigaste att man är nöjd över sig själv. Är du nöjd över dig själv och över hur du är som person? Om ja, då har du hittat dig själv. Om nej, ja då är det dags att börja se inåt och stänga ute allt annat och börja göra självinsikter. När man har hittat sig själv så är man i regel ärligt stolt över vem man är. Vet man vem man är så vet man vars man är. Då kan man också styra över vem man kommer att bli.



Men det är viktigt att man hela tiden är ärlig mot sig själv. Det är otroligt vanligt att man hela tiden ger små vita lögner till sig själv, t ex: "Det ordnar sig" för att lugna ner sig över stressade situationer. Men om man är ärlig mot sig själv i alla situationer så kan man också hantera dessa. Livet kommer därför bli bättre. Ärligheten mot sig själv är kanske det första steget man tar när det gäller att lära känna sig själv. Falsk stolthet över sig själv är det många som har - men dessa individer är då även oftast också de olyckligaste. Stoltheten måste vara äkta - och då kan inga skällsord, "destruktiv" kritik eller någon annan påverka en. Världen slutar rycka och slita i en och man börjar helt enkelt dra i sina egna trådar i livet. Man har alltså uppnått kontroll över sig själv - och därav ens liv. :)

2010-05-20 @ 19:37:50
Postat av: sofie

svar: jag blev skiiiiitsugen på den där "tanden" eller vad det är från H&M . :) får nog allt ta och kika in där! Blir nog perfekt till sommarn!

2010-05-20 @ 21:11:11
URL: http://enligtsofiie.blogg.se/
Postat av: sofie

svar: synd att det var så länge sen... men jag kan säkert hitta något liknande någon stans :) du gav mig lite inspiration sådär ;) Kanon!

2010-05-20 @ 21:42:20
URL: http://enligtsofiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0